Monday, August 27, 2012

tujuan???

true enough tht sometimes we tell other ppl stories about other person sbg alasan konon2x nk bncg n nk dptkan pndangan.. but the problem is that what is our real intention??

sbb dlm islam mmglah mengumpat tu dibenarkan dlm beberapa situasi contohnya utk mncari jalan penyelesaian dan sbgainya..

tp klu kita tgok skrg ni,, apabila kita brbincang, selalunya akan ad adegan kutuk-mengutuk dan kdg2x trheret sekali nama org lain dlm prbincangan trsebut sekali gus mmbuka keaiban mereka... Klaulah kita kata inilah cara yg islam benarkan, konfem2x kita dah terpesong lg terseleweng..

Sbb apa?? sbb dalam islam sndiri Allah melarang sekeras-kerasnya kita membuka keaiban org lain..

the truth is, x payah nk  bncg dgn ramai org pun.. kdg2x brbincang dgn sorg pun dh cukup untuk selesaikn masalah tu.. Tp syaratnya,, kita tgok dulu dgn siapa kita nk brbincang...

Kalau betul niat kita nk mmperbaiki si fulan trsebut dan nk berbincang dahulu dgn org lain,, nak mnx pndapat dan sbgainya, sudah semestinya kita akan mncari mereka yg benar2x layak untuk memberi nasihat.. mungkin kerana mereka dh byk mkn garam dlu.. atau lebih brilmu.. dan satu lagi, mereka yg kita nk cerita ni, haruslah org yg kita percaya bukanlah seorg yg suka mndedahkan keaiban org lain.. sbb tujuan brtanya atau brbincang bukanlah utk mnjadikan cerita itu sensasi atau diheboh-hebohkan di khalayak ramai.. tapi tujuannya adalah untuk mnutup keaiban org itu sebaik mgkin dan mncari jalan penyelesaian yg terbaik utk diorg..

Recheck balik setiap kali kita nk menyebut nama org lain dlm prbincangan kita tu.. adakah sekadar suka2x?? cakap kosong?? atau sekadar gosip?? sebab kalau kerana alasan2x berikut confirm2x haram dalam islam sbb mngumpat itu bkn dosa yg ringan tapi sangatlah BERAT..

kita tanya balik, adakah si fulan yg kita nk ajk brbincang ni mampu memberi pandangan yang terbaik dari sudut islam dan adakah selepas berbincang dengan dia, masalah ini mampu diselesaikan..

sebab secara jujurnya, apa gunanya sebuah perbincangan tanpa penyelesaian.. betul tak??
sbb itulah, pstikan kita betul2x teliti dalam mmbicarakan mgenai hal2x mgenai org lain..
cthnya, dgn siapa nk bncang, wajarkah disebut nama si fulan yg brsalah trsebut dan sbgainya..

akhir kalam,biarlah kita brusaha keras untuk mnjaga agama kita drpd kita memperlekehkan hukum hakamnya dan akhirnya kita tidak mendapat redhaNya..

wassalam :)

No comments:

Post a Comment